Dé Islam? Soennieten en Sjiieten

Dé Islam bestaat natuurlijk niet! Rondom de terechtstelling van Saddam Hussein was het weer erg in het nieuws. Het verschil tussen Soennieten en Sjiieten. Waar komt dat verschil eigenlijk vandaan?

Al in de begintijd van de Islam ontstaat deze twee grote stromingen binnen de Islam. Het zijn niet zo maar stromingen. Het waren twee tegen elkaar strijdende kampen.

Het begon met de dood van Mohammed. Op 8 juni 632 overlijdt Mohammed in Medina op 63 jarige leeftijd na een kort ziekbed.

En met die dood, wordt het ontstaan van de sjiietische en soennietische splitsing ingeluid. Mohammed wordt opgevolgd door Abu Bakr, zijn vriend en schoonvader. Met hem beginnen de jaren die bekend staan als de Rasjidoen, de ‘rechtgeleide’ kaliefen. Abu Bakr, de eerste kalief, heerst slechts 2 jaar. In 634 wordt hij reeds opgevolgd door de tweede kalief, Omar ibn al-Chattab. Die leidt de gemeenschap 10 jaar. In die 10 jaar breidde het grondgebied van de moslims (de oemma) zich hevig uit. Omar werd in 644 in de moskee in Medina doodgestoken door een perzische krijgsgevangene. Oethman ibn Affan werd gekozen tot derde kalief. Onder zijn heerschappij bleef de oemma groeien. Maar na 6 jaar begon de derde kalief zijn glans te verliezen.

Zowel in het leger als onder de bevolking ontstond gemor over zijn optreden. Steeds meer moslims richten izch tot Ali ibn Aboe Talib, de neef van de profeet, een tegenstander van zowel het beleid van Omar als Oethman. In 656 kwam het verzet tot een hoogtepunt, waarbij Oethman wordt vermoord. Ali ibn Aboe Talib wordt door zijn volgelingen uitgroepen tot vierde kalief.

Mohammeds favoriete vrouw Aisja en een aantal metgezellen vallen Ali korte tijd later aan, omdat Ali niet (voldoende) zou optreden tegen de moordenaars van Oethman. Er ontstaat een burgeroorlog binnen de oema die bekend staat als de eerste Fitna, de tijd van de verzoeking. Uiteindelijk wordt Ali vermoord in 661. Dan vindt de daadwerkelijk splitsing plaats tussen Sjiieten en Soennieten.

De Sjiieten zijn de volgelingen van de Profeet Mohammed en geloven dat zijn directe opvolger Ali ibn Aboe Talib, de neef (zoon van zijn oom Aboe Talib) en tevens schoonzoon van Mohammed (hij was getrouwd met Mohammeds dochter Fatima) zijn rechtmatige opvolger als leider van de gelovigen is. Sjiieten baseren het volgen van Ali op de overleveringen (Hadiths) over de profeet Mohammed en zijn uitleg van bepaalde verzen van de Koran. De titel “Sjiiet” is kort voor “Shiá’te Ali” wat letterlijk “De volgers van Ali” (als Imam en directe Kalief na de Profeet) betekent.

De Soennieten zijn de volgelingen van de eerste drie Kaliefen. Abu Bakr, Umar en Oethman.

De Soennieten vormen veruit de grootste groep Moslims. In onderstaand plaatje (van: Wikipedia.org) is te zien dat in vrijwel alle moslimlanden een Soennietitsche meerderheid bestaat. De landen met een Sjiietische meerderheid zijn: Iran, Irak, Azerbeidzjan, Libanon en Bahrein.

About these ads

~ door johandewitt op januari 4, 2007.

16 Reacties to “Dé Islam? Soennieten en Sjiieten”

  1. Beste Johan,
    Ik heb een vraag over de executie van Saddam Hussein en ik hoop dat u mij kunt helpen deze te beantwoorden: Hoe reageerde het volk van Saddam op zijn executie?

    Met vriendelijke groeten
    Martijn Peters

  2. Hallo Martijn,

    Het volk bestaat niet in Irak. Dat is een van de grootste problemen op dit moment in het land. Er bestaan eigenlijk in ieder geval 3 volken. De soennieten, de sjiieten en de koerden.

    Saddam zelf behoorde tot de soennieten. En diegenen die Saddam hielpen tijdens zijn Dictatuur waren vooral de soennieten. Zij zullen het minst “blij” zijn met zijn executie. De sjiieten zullen minder droevig zijn over zijn dood en de Koerden hebben wsl. een groot feest gevierd. De Koerden hadden het zwaar te verduren tijdens zijn dicatatuur. Hoewel dat natuurlijk ook voor de sjiieten en wellicht ook voor de “gewone” soennieten geldt.

    Nogmaals: het volk bestaat niet in Irak. En van de drie bestaande groeperingen zullen de soennieten het minst blij zijn met zijn dood. De Koerden het meest blij.
    groet

    Johan

  3. als islam niet bestaat dan kan jullie ook niet der over schrijven

  4. @jbg: beetje rara opmerking. Het artikel gaat er nu juist over dat er niet sprake is van één islam, maar dat er meerdere verschijningsvormen zijn. En daar kun je een hoop over schrijven………

  5. wat waren de gevolgen van van de splitsing tussen de soennieten en de sjiieten?

    Melissaenevelien

  6. Hallo!
    -Zijn er nog andere stromingen onder de soennieten? zoja, welke?
    -wat is de stoming: de politieke islam?
    -wat is het: islam-fundamentalisme?
    Lotte

  7. Hoe bedoel je DÉ Islam bestaat niet. Ik ken wel 100′en Moslims die dus werkelijk in DÉ Islam geloven ?? Beetje raar om te zeggen dat DÉ islam niet bestaat ..

  8. ik moet dus een vraag beantwoorden voor school;
    wat is het verschil tussen de soennieten en sjieten.
    en ik heb al heel veel site’s bezocht enzo maar altijd worden
    er wel weer moeilijke woorden enzo in gebruikt.
    en dit is eigenlijk niet zo moeilijk. maarja.

  9. Hallo Johan,

    ik heb een vraag. In 1 of 2 zinnen gezegd: Wat is het verschil tussen soennieten en sjiieten?

    Alvast bedankt,
    Annemijn

    • Sjiieten beschouwen Ali als een god, soms denk ik dat ze Ali belangrijker vinden dan Mohammed,
      De soennieten en sjiieten bidden anders,
      de sjiieten pijnigen zichzelf, …

  10. zo zie maar dat wij mensen bespeelt worden door de satan (iblis)
    er is geen soeniten of shietjen of christ of joods er is maar 1 allah en dat is de ware god het gaat erom dat je alle profeten van adam tot mohammed incl jesus,mozes,john
    net als joodse geloof er is geen joods geloof kinder van israel gingen in plek wonen die juda heet en hoe noemen ze jou jude..
    net alles jesus mijn favoriet is absoluut geen zoon van god en is ook geen god want hij ging zelf bieden voor god john heeft het duidelijk geschreven op zijn boek en ook dat zijn misi klaar was
    en omdat hij een merci is voor mensen komt hij ons bevrijden

    god is 1 en het is godelijk en als je godelijk bent of je niet teveranderen in mens om jetebewijzen want dan ben je geen god en als een engel zomooi is mooier dan ons dan is god toch godelijk

    god houdt van ons allemaal leven is mooi voor iedereen
    groetjes R

  11. Beste Rachid,

    zonder grappig te zijn wil ik je adviseren om je Nederlands schrijven wat meer aandacht te geven.

    groeten: Jan

  12. Ik vindt rachid zijn uitleg zeer mooi en ik vindt het zeer oppervlakkig om over zijn Nederlands te beginnen.
    Rachid doet tenminste de moeite om eenheid te sheppen binnen verschillende stromingen van geloof.

    Ik geloof trouwens dat het hier over de verschillen ging tussen soenniet en sjiiet zijn?

    Groetjes Thomas

  13. Een zuivere imaan (tauwhid) is verreist om moslim te zijn!
    Als iemand oprechte imaan bezit dan zou hij of zij als moslim de geloofsleer van de profeet aannemen. Geloven zoals Ibrahim dat deed, dus geloven in de eenheid van God en hem als leider in geloof nemen en jullie vertrouwen op hem stellen. Want dit is de basis om een moslim te zijn.

    Allah beveelt te zeggen:
    Zeg: Mijn heer heeft mij op de juiste weg gebracht: een juiste godsdienst (islaam); het geloof van Ibrahim die het zuivere geloof aanhing. Hij behoorde niet tot de mushrikien. 6:161

    Opsplitsing van de leer van Allah en groeperingen?
    Als jullie daadwerkelijk in Allah en de profeet geloven en Allah’s woord serieus nemen dan zouden jullie moeten weten dat Allah niet houd van het vormen van groeperingen en ook niet van het opslitsen van de de Islam door het vezinnen va benamingen voor een bepaalde stroming of groepering.

    Allah zegt in de koran:
    Zij die hun Godsdienst (islaam) opsplitsen en tot sekten zijn geworden, met hen heb jij niets gemeen. Hun zaak word naar God verwezen. Hij zal hun meedelen wat zij deden. 6:159

    Allah zegt in de koran:
    Weest niet zoals zij in groepen opsplitsten en van mening verschilden nadat de duidelijke bewijzen tot hen waren gekomen. Zij zijn het voor wie er een geweldige bestraffing is. 3: 105

  14. fuck all you
    I’am back

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

 
Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

%d bloggers op de volgende wijze: